Wat is de LBBO?

Over ons

De LBBO is de overkoepelende organisatie voor de beroepsgroepen van intern begeleiders/kwaliteitscoördinatoren, ambulant begeleiders, gedragsspecialisten, jonge-kindspecialisten, specialisten begaafdheid en beeldbegeleiders in het onderwijs. Deze begeleiders kunnen zowel in dienstverband, als zelfstandig werkzaam zijn.

Klik hier voor meer informatie over de individuele beroepsgroepen.

Wil je meer weten over de LBBO? Ben je benieuwd wat de LBBO voor jou kan betekenen? Vraag dan vrijblijvend een kennismakingspakket aan.

Onze Missie

De LBBO zet zich in om de positie van begeleiders in het onderwijs te verstevigen. We zijn ervan overtuigd dat begeleiders onmisbare schakels zijn in scholen en een essentiële bijdrage leveren aan de kwaliteit van het onderwijs. We weten ook dat begeleiders de kwaliteit van hun werk verbeteren als ze elkaar ontmoeten, elkaar inspireren en zich professionaliseren. Daarom verenigen we hen in onze landelijke beroepsgroep (zonder winstoogmerk). Samen staan we sterk voor professionele begeleiders.

Onze visie

De LBBO gaat voor een beroepsgroep die een belangrijke bijdrage levert aan goed en inclusief onderwijs.

Visie op onderwijs

De LBBO gaat voor goed onderwijs: inclusief onderwijs, waarbij elke leerling de mogelijkheid heeft om thuisnabij onderwijs te volgen. Dat betekent in onze ogen dat zoveel mogelijk kinderen naar een school in de buurt gaan. Dit hoeft overigens niet in dezelfde klas te zijn, maar idealiter wel in hetzelfde gebouw. Om inclusief onderwijs te realiseren zijn een aantal (rand-)voorwaarden nodig. Het onderwijs moet een veilige en ondersteunende omgeving bieden waarin elk kind optimaal tot leren kan komen. De belangrijkste focus hierin is het waarborgen van een goede (kennis)basis. Dit betekent dat er aandacht moet zijn voor goed lesgeven, waarbij de nadruk ligt op de basisvaardigheden van leerlingen. Teamreflectie, ‘evidence informed’ werken en het stellen van hoge verwachtingen van leerlingen zijn essentieel om dit te bereiken.

Visie op de organisatie van het onderwijs

Het organiseren van inclusief onderwijs is een complex vraagstuk waarbij verschillende aspecten in acht moeten worden genomen. Het is daarom van cruciaal belang dat er binnen scholen een diversiteit aan specialismen aanwezig is. Zoals intern begeleiders/kwaliteit coördinatoren, gedragsspecialisten, ambulant begeleiders, jonge-kindspecialisten, begaafdheidsspecialisten en beeldbegeleiders. Hun begeleiding stelt leerkrachten in staat om de juiste ondersteuning te bieden aan leerlingen met verschillende behoeften. Samenwerking met externe partners, zoals jeugdzorg en gemeentelijke instanties, is hierbij onmisbaar. Dit bevordert een integrale aanpak waarbij het optimaal leren en ontwikkelen van de leerling voorop staat.

Ook de rol van opleidingen, zoals de pabo’s, master EN, en post hbo, is van groot belang. Het is essentieel dat deze opleidingen de juiste expertise bevatten en het curriculum regelmatig wordt geüpdatet om aan te sluiten bij de actuele behoeften in het onderwijslandschap.

Bovendien is het wenselijk dat scholen vanuit een gemeenschappelijk perspectief en gedeelde taal een eenduidige aanpak hanteren. Leerkrachten winnen aan kracht door de juiste kennis en deze te vertalen naar vaardigheden in de klas en ondersteuning daar waar nodig, zodat zij adequaat kunnen handelen op gedrag, zonder direct in medische diagnoses of labels te denken.

Visie op de rol van begeleider in het onderwijs

De professionals in het onderwijs, met de leerkracht als centrale persoon, spelen een cruciale rol in het realiseren van goed en inclusief onderwijs, de leerontwikkeling en sociaal/emotionele ontwikkeling van kinderen. De Intern Begeleider/Kwaliteitscoördinator (IB/KC) fungeert als belangrijke schakel in de ondersteuning van leerkrachten, waarbij de focus ligt op het tegemoetkomen van de leer- en ondersteuningsbehoeften van de leerlingen. In samenwerking met alle andere begeleiders (gedragsspecialisten, ambulant begeleiders, jonge-kindspecialisten, begaafdheidsspecialisten en beeldbegeleiders) borgen zij de kwaliteit van het leerproces van de leerlingen en leerkrachten. De begeleiders in het onderwijs dienen ook als sparringpartner voor de schoolleiding en zijn aanjagers van het gezamenlijk delen en ontwikkelen van onderwijskwaliteit. Zo kan het onderwijs zich blijven ontwikkelen en evolueren, met als uiteindelijk doel een inclusieve leeromgeving waarin elk kind het onderwijs krijgt wat het verdient.

Schematische voorstelling plek van de begeleider in het onderwijs: