Veelgestelde vragen

Heb je een vraag over de LBBO, je lidmaatschap, een inhoudelijke kwestie of deze website? Check eerst dit overzicht van antwoorden op veel gestelde vragen. Staat jouw vraag er niet bij? Neem contact met ons op via kantoor@lbbo.nl.

Ik heb een vraag over:
  • 1. Lidmaatschap
  • 2. Mijn LBBO
  • 3. Vakbond
  • 4. Vakinhoudelijk
  • 5. Overige

1. Lidmaatschap

  • Aan welke eisen moet ik voldoen om lid te kunnen worden?

    De LBBO wil een beroepsgroep zijn voor alle begeleiders in het onderwijs. Wij hanteren geen toelatingseisen voor het lidmaatschap.

  • Hoe kan ik mijn lidmaatschap opzeggen en wanneer gaat dit in?

    Je kunt je lidmaatschap opzeggen door te mailen naar administratie@lbbo.nl. Vermeld in de e-mail je NAW gegevens, lidnummer en de reden van opzegging. Je ontvangt altijd een bevestiging van je opzegging.

    Het lidmaatschap van de LBBO loopt per kalenderjaar. Je kunt op elk moment van het jaar opzeggen, je lidmaatschap loopt echter altijd tot 31 december. Wil je het lidmaatschap dít kalenderjaar beëindigen? Geef dit dan voor 1 november aan ons door.

    Afhankelijk van wanneer je het lidmaatschap opzegt, ben je dus tot de volgende datum lid:

    • 1 januari t/m 31 oktober: je lidmaatschap loopt tot 31 december van het huidige kalenderjaar.
    • 1 november t/m 31 december: je lidmaatschap loopt tot 31 december van het volgende kalenderjaar. Je betaalt dus ook contributie voor beide jaren.

    Waarom moet een opzegging voor 1 november ingediend zijn?

    Deze datum staat vastgelegd in onze statuten. Als verenging bestaan wij voor en door onze leden. Om activiteiten vooruit te plannen en de begroting voor het komende kalenderjaar op te stellen, is het belangrijk om te weten hoeveel leden wij hebben. Met deze regeling maken wij gebruik van een uitzondering in de wet die geldt voor verenigingen.

  • Ik ben lid via school, kan ik mijn lidmaatschap overdragen aan mijn opvolger?

    Ja, dat kan. Het eenvoudigst is om contact op te nemen via administratie@lbbo.nl of 085-7606246. Zet in de mail NAW-gegevens van je opvolger en de gewenste betalingsgegevens.

  • Het netwerk waar ik deel van uitmaak wil zich graag collectief aansluiten bij de LBBO. Hoe doen we dat?

    Bekijk hier onze voorwaarden voor een collectief lidmaatschap. Wil je een collectief lidmaatschap opstarten? Neem dan contact met ons op via administratie@lbbo.nl.

  • Waarom krijg ik een betalingsherinnering terwijl ik de contributie al heb overgemaakt?

    Je betaling is waarschijnlijk nog niet op ons kantoor verwerkt. Zodra dit is gebeurd, sturen wij een betalingsbevestiging en kun je weer inloggen.
    Ons systeem stuurt echter automatisch herinneringen, soms passeren deze elkaar. In dat geval willen we je vragen de herinnering als niet verzonden te beschouwen.

    Heb jij je betaling meer dan twee weken geleden gedaan en heb je nog geen betalingsbevestiging ontvangen? Neem dan contact met ons op via kantoor@lbbo.nl.
    Geef daarbij de volgende gegevens aan ons door:

    • wanneer de betaling bij jou is afgeschreven
    • van welk bankrekeningnummer het bedrag is afgeschreven
    • naar welk bankrekeningnummer het bedrag is overgemaakt
    • welke omschrijving die je hierbij hebt gebruikt.
  • Hoe kan ik als vrijwilliger bijdragen aan de LBBO?

    De LBBO is een vereniging waarin vele vrijwilligers actief zijn. Samen organiseren ze bijeenkomsten, bepalen ze de inhoudelijke koers van onze organisatie, denken ze mee in klankbordgroepen, maken ze het tijdschrift Beter Begeleiden en nog veel meer. Wil jij een steentje bijdragen? Bekijk dan onze openstaande vacatures of neem contact met ons op via kantoor@lbbo.nl.

  • Hoe maak ik gebruik van de fiscale regeling om een deel van mijn contributie terug te vragen?

    Voor leden van de LBBO is het op basis van de cao’s mogelijk om een deel van de LBBO-contributie terug te krijgen. Dit is een fiscale regeling waarbij je werkgever de contributie via jouw brutoloon verrekent met de eindejaarsuitkering. Het voordeel dat dit oplevert is afhankelijk van je belastingtarief.

    Wat moet je doen?

    Om gebruik te maken van de fiscale regeling, heb je een bewijs nodig van de contributie die je als lid van de LBBO in het huidige kalenderjaar betaald hebt. Zodra de betaling van de contributie bij ons is verwerkt, ontvang je hiervan een bevestiging per e-mail, die je samen met het aanvraagformulier kunt gebruiken. Het ingevulde aanvraagformulier en het betalingsbewijs lever je voor 1 november bij je werkgever in. Je werkgever zorgt vervolgens voor de administratieve verwerking. Let op, dit geldt niet als je werkgever jouw contributie heeft betaald.

    Hoe vindt de verrekening plaats?

    Je werkgever verrekent het bedrag op het betaalbewijs eenmalig met je eindejaarsuitkering. Je betaalt hierdoor minder belasting over je eindejaarsuitkering en deze zal daardoor netto hoger uitvallen.

    Vragen?

    Wij hebben de belangrijkste veelgestelde vragen over deze regeling voor je op een rij gezet.

    Download het aanvraagformulier fiscale verrekening contributie.

2. Mijn LBBO

3. Vakbond

  • Is de LBBO aangesloten bij een vakbond?

    De LBBO is als onderwijsorganisatie aangesloten bij de CMHF, de Centrale van Middelbare en Hogere Functionarissen bij Overheid en Onderwijs, Bedrijven en Instellingen. Binnen deze centrale is de LBBO vertegenwoordigd in de Federatie van Onderwijsvakorganisaties (FvOv). De FvOv behartigt jouw belangen op zowel arbeidsvoorwaardelijk als vakinhoudelijk gebied.

    Lees meer

  • Hoe maak ik gebruik van de fiscale regeling om een deel van mijn contributie terug te vragen?

    Voor leden van de LBBO is het op basis van de cao’s mogelijk om een deel van de LBBO-contributie terug te krijgen. Dit is een fiscale regeling waarbij je werkgever de contributie via jouw brutoloon verrekent met de eindejaarsuitkering. Het voordeel dat dit oplevert is afhankelijk van je belastingtarief.

    Wat moet je doen?

    Om gebruik te maken van de fiscale regeling, heb je een bewijs nodig van de contributie die je als lid van de LBBO in het huidige kalenderjaar betaald hebt. Zodra de betaling van de contributie bij ons is verwerkt, ontvang je hiervan een bevestiging per e-mail, die je samen met het aanvraagformulier kunt gebruiken. Het ingevulde aanvraagformulier en het betalingsbewijs lever je voor 1 november bij je werkgever in. Je werkgever zorgt vervolgens voor de administratieve verwerking. Let op, dit geldt niet als je werkgever jouw contributie heeft betaald.

    Hoe vindt de verrekening plaats?

    Je werkgever verrekent het bedrag op het betaalbewijs eenmalig met je eindejaarsuitkering. Je betaalt hierdoor minder belasting over je eindejaarsuitkering en deze zal daardoor netto hoger uitvallen.

    Vragen?

    Wij hebben de belangrijkste veelgestelde vragen over deze regeling voor je op een rij gezet.

    Download het aanvraagformulier fiscale verrekening contributie.

  • Biedt de LBBO arbeidsvoorwaardelijke ondersteuning?

    Heb je een vraag over je CAO of je arbeidscontract? Of vragen over financiële onzekerheid? De LBBO biedt via een externe partner arbeidsvoorwaardelijke ondersteuning aan haar leden. Kijk voor meer informatie op de webpagina Arbeidsvoorwaardelijke ondersteuning.

  • Heeft de LBBO een stakingskas? En heb ik recht op een uitkering bij staking?

    De LBBO heeft geen stakingskas. Dit houdt in dat in het geval je staakt en de werkgever de niet-gewerkte uren inhoudt op jouw salaris, dit voor eigen rekening is. Het is echter niet gezegd dat de werkgever de gestaakte uren zal inhouden op het salaris; vele besturen ondersteunen de actie en zullen naar alle waarschijnlijkheid niet overgaan tot inhouden van de gestaakte uren. De beslissing al dan niet doorbetalen ligt uiteindelijk bij de werkgever. Voor het opbouwen van een stakingskas zou een stevige verhoging van de contributie hebben moeten plaatsvinden, de LBBO heeft ervoor gekozen om dat niet te doen.

  • Wat zijn mijn rechten tijdens een staking?

    Kan mijn werkgever mij verbieden om te staken?

    Nee, dat kan de werkgever niet. Mochten er zich in de aanloop naar stakingen problemen voordoen met jouw werkgever, raden we je aan om contact te zoeken met Altersum die voor de LBBO de juridische ondersteuning verzorgt. Lees meer over de arbeidsvoorwaardelijke ondersteuning die de LBBO biedt.

    Kan een niet stakende collega worden verplicht de les(sen) van een stakende collega over te nemen?

    Nee. De niet-stakende collega kan wel worden belast met het opvangen van leerlingen als de les vervalt doordat de betrokken leraar deelneemt aan de staking. Dit moet passen binnen de afspraken over ‘opvang’ van klassen in het taakbeleid van de school.

    Moet ik de gestaakte uren in halen?

    Nee. Staken is een grondrecht. De gestaakte uren hoeven niet te worden ingehaald.

4. Vakinhoudelijk

  • Welke opleiding voor ib’er adviseert de LBBO?

    De LBBO adviseert altijd om een Master (S)EN of een post-hbo-opleiding te behalen in de richting begeleiding. Dat is ook een van de voorwaarden voor registratie in ons kwaliteitsregister. Ook is het van belang te achterhalen of de opleiding van je keuze werkt met de beroepsstandaard die door de LBBO is ontwikkeld.
    We verwijzen graag naar de genoemde opleidingen op onze website. Dit zijn CHROHO-gecertificeerde of CPION-gecertificeerde opleidingen.

  • Zijn er aanvullende competenties voor een interim Ib’er?

    De intern begeleider moet iemand zijn met kennis en ervaring, een coördinator en een coach, iemand die structuur aanbrengt, leerkrachten kan ondersteunen en werk kan delegeren. Iemand die een serieuze gesprekspartner is voor de directeur en ook met ouders een professioneel gesprek kan voeren.
    Een interim-intern begeleider heeft visie op onderwijs en begeleiding van alle kinderen ongeacht wat de onderwijsbehoefte van de leerling is. Een schaap met vijf poten met een hands-onmentaliteit.
    Een interim-ib’er is een zeer ervaren intern begeleider. Een interim-ib’er heeft een Masteropleiding (Special) Educational Needs afgerond of is orthopedagoog en heeft ruime praktijkervaring. Ze is een professional met een hoog denk- en werkniveau.

  • Hoeveel uren interne begeleiding is er nodig?

    Ons onderwijsstelsel is zo ingericht dat de besturen zelf kunnen bepalen hoeveel uren ze voor de interne begeleiding willen inzetten. Er wordt geen geoormerkt geld voor interne begeleiding vanuit het rijk aan de besturen verstrekt. Wel krijgen besturen vaak vanuit het samenwerkingsverband geld vanuit de ‘zorgpot’ om ib’ers te faciliteren, zodat zij ib-netwerken/scholing kunnen bijwonen, maar ook dat kan per samenwerkingsverband verschillen.

    De LBBO hanteert de volgende ib-norm:

    De LBBO is van mening dat de facilitering van de ib’er altijd afhankelijk is van de schoolgrootte, de zwaarte van de leerlingenpopulatie, de visie van de werkgever en de competenties van de leraren.
    Ons advies is: minimaal 25 uur per 200 leerlingen.

  • Beeldbegeleiding en AVG

    Na de invoering van de AVG hebben wij van onze leden veel vragen gekregen hoe hier mee om te gaan.

    Vanuit de AVG wordt bepaald dat je voor ieder type beeldgebruik toestemming moet geven. Je kunt het filmen van een les dus niet laten vallen onder een algemene toestemming voor het gebruik van beeld- en/of geluidsopnamen.

    De Autoriteit Persoonsgegevens volgt nu de lijn dat scholen bij inschrijving aan de ouders/verzorgers vragen of zij toestemming geven voor het gebruik van beeld-/geluidsopnamen waarop hun kind herkenbaar in beeld komt en dat scholen dat daarna niet meer ieder jaar opnieuw hoeven te vragen. Wel wil de Autoriteit Persoonsgegevens dan dat scholen ieder jaar de ouders aan het begin van het schooljaar er via een nieuwsbrief op wijzen dat zij ten allen tijde de gegeven toestemming kunnen intrekken. Ouders/verzorgers moeten per categorie kunnen aangeven of ze wel of niet toestemming geven.

    Verstandig is om het maken van opnamen voor trainingsdoeleinden te noemen als één van de categorieën. Dan is het niet noodzakelijk om voor ieder apart geval toestemming te vragen, wij adviseren wel om de ouders te informeren dat er in de klas van hun kind opnamen worden gemaakt.
    Het is immers vooral de bedoeling om open en transparant te zijn. Dit moet ook naar voren komen in het protocol dat op iedere school aanwezig dient te zijn.

    Voorbeelden van de gebruikscategorieën en meer informatie vind je in onze materialenbank (zoekterm AVG).

    De school is zelf verantwoordelijk voor een goed privacy-protocol.
    Voor individuele begeleiding was altijd al persoonlijke, schriftelijke toestemming nodig. Hierin is niets veranderd.
    Kijk voor de meest actuele informatie op de website van Steunpunt Passend Onderwijs.

    Informatieve filmpjes over privacy en gegevens uitwisseling

5. Overige

  • Ik wil graag een artikel schrijven voor Beter Begeleiden, kan dit?

    Heb jij een artikelidee voor ons vakblad Beter Begeleiden? Of wil je voor ons een artikel of recensie schrijven? Graag komen we met je in contact. Mail naar kantoor@lbbo.nl en/of hoofdredacteur@lbbo.nl.

    Schrijf je voor ons een artikel? Lees dan onze richtlijnen voor auteurs, dan ben je op de hoogte van de eisen die wij aan artikelen stellen.

    Wil je een advertentie in Beter Begeleiden plaatsen? Neem dan contact op met Elma Media B.V via e-mail j.meijer@elma.nl en cc kantoor@lbbo.nl.

  • Hoe gaat de LBBO om met mijn gegevens?

    De LBBO gaat uiterst voorzichtig om met jouw gegevens. We hebben hiervoor passende beveiligingsmaatregelen getroffen.
    De LBBO zal jouw gegevens nooit zonder jouw toestemming aan derden verstrekken. Meer over ons privacybeleid op basis van de AVG kun je terugvinden in onze Privacyverklaring

  • Ik heb een klacht, hoe kan ik die kenbaar maken?

    De LBBO streeft ernaar hoge kwaliteit te bieden. Toch kan het voorkomen dat ons optreden aanleiding geeft tot klachten van leden over de geleverde prestaties.

    Indien je een klacht hebt over de LBBO kun je deze kenbaar maken aan ons officemanagement via e-mail kantoor@lbbo.nl. Je klacht wordt beoordeeld en er zullen zo nodig herstel- en/of verbetermaatregelen volgen. De klachtenbehandeling vraagt om een zorgvuldige afhandeling, waarbij zowel aan de klager als aan de betrokkene recht wordt gedaan. De behandeling kan daarom enige tijd in beslag nemen.

    Deze regeling is voor leden, niet-leden en mensen van buiten de organisatie, die zich door de LBBO onheus bejegend voelen.
    Indien de LBBO bij het vervullen van haar taken onbegrip of ontevredenheid teweegbrengt, zal de vereniging zich naar vermogen inspannen om herstel van goede verhoudingen tot stand te brengen. De klager kan, eerst nadat de klacht besproken is met de betrokkene, een klacht indienen bij de klachtencommissie.

    Wanneer je overweegt een klacht in te dienen kun je onderstaande procedure volgen:

    • Bespreken van de klacht met betrokkene. Als je een probleem hebt met de manier waarop je wordt behandeld of bejegend, bespreek je je klacht met degene tegen wie het bezwaar zich richt. Je kunt je klacht schriftelijk indienen bij kantoor@lbbo.nl.
    • Indienen van een klacht bij de klachtencommissie. Nadat de klacht met de betrokkene is besproken kan het zijn dat je desgewenst je klacht aan de klachtencommissie wilt voorleggen. Je kunt je klacht schriftelijk tot de klachtencommissie richten. De klachtencommissie oordeelt over de ontvankelijkheid en gegrondheid van de klacht. De klachtencommissie geeft na een hoorzitting, waarbij klager en betrokkene(n) worden gehoord, alleen een oordeel over het al dan niet gegrond zijn van een klacht. De klachtencommissie is niet gerechtigd tot het nemen van verdere maatregelen. De klachtencommissie kan wel aanbevelingen doen aan het bestuur naar aanleiding van een klacht. Het adres waar de klacht gedeponeerd kan worden is: Leyenseweg 113 A5, 3721 BC Bilthoven.

    Het bestuur heeft een Reglement Klachtencommissie LBBO vastgesteld.